Projekt tartalmának bemutatása:
A támogatási kérelem célja nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a nemzeti és a nemzetközi szinteken létrehozott stratégiai célokhoz egyaránt illeszkedjen (EU2020, Széchenyi 2020) Ennek értelmében a szakszervezet célja az, hogy a kiskereskedelemben létrejött munkaerő-hiány kezelésére hatékony módszerekkel tudjon reagálni. Közvetlen célcsoport ként a TESCO Globál Áruházak Zrt-nél foglalkoztatott szakszervezeti tagok bevonása szerepel a tervek között. Jelenleg közel 800 fős populációról van szó.
További közvetett érintettként megemlíthető a kiskereskedelmi ágazat összes munkavállalója, akikre az alkalmazott módszerek kiterjeszthetővé váljanak. Társadalmi szempontból a kutatások során megjelenő eredmények mentén alakítható a jelenlegi foglalkoztatás, amely lehetőséget teremt arra, hogy olyan potenciális munkavállalók is részt vegyenek az aktív munkaerő-piacon, akik eddig valamilyen szempontból akadályoztatottnak minősültek. A projekt keretében megvalósítandó tevékenységek és a tevékenységek szakmai tartalmának bemutatása, módszertani megvalósítása. A Felhívás 3.1.1. és 3.1.2. pontja alapján megfelelő bontásban, amelyekkel a támogatási kérelem céljai elérhetők. Támogatási kérelemben bemutatott projekt célja akereskedelmi ágazatban foglalkoztatott munkavállalók és munkaváltatók közös megoldásának keresése a munkaerőhiány lehetséges kezelési módjaira.
A támogatási kér tevékenységek (toborzás, kiválasztás, bevonás): Kérdőív kitöltését tervezzük legalább régiónként 10 -15 fő bevonásával, legalább 10 fő pénztáros és legalább 2 fő pultos munkakörben foglalkoztatott munkavállaló személyében. A kérdőív kitöltése teljesen önkéntes, azonban amennyiben az önkéntes kitöltők közöttnem lesz férfi, fiatal, idősebb, etnikai kisebbséghez tartozó, vagy megváltozott munkaképességű munkavállaló akkor őket célirányosan megkeressük,ezzel is biztosítva, hogy mindenkinek a véleményét felhasználjuk a kutatás során. Külön kérdőíves vizsgálat a munkáltatói oldalon.IV.2. a tapasztalatok strukturált feldolgozása és közzététele: Az eredmények összesítése és elemzése szakértők bevonásával.IV.3. tájékoztató anyagok, információs füzetek készítése: Elkészült anyagokról tájékoztatás biztosítása a munkáltatóknak és munkavállalói csoportoknak, valamint a szakmai anyag összesített éstömörített kiadvány formájában történő megjelentetése a kiskereskedelemben érintettekkel.V. Szociális partnerek kapacitásfejlesztése:V. 1. Szakmaigyakornok biztosítása a konzorciumvezetőnél történő foglalkoztatás és munkaerőpiaci tapasztalatszerzés, valamint a szervezet fiatalabb generációkirányába történő nyitásának megvalósítása érdekében.
A projekt, keretében a konzorciumvezető esetében, egy szakmai gyakornok került biztosításra aprojekt megvalósítási időszakában, a megvalósítási időszak hat hónapja során. A gyakornok feladatai közé tartozik, hogy segítse a projekt megvalósítását. A gyakornok elsődleges feladata az érdekképviseleti szervezetek közötti együttműködés fejlesztése lesz. További feladata agyakorlatnak, hogy elősegítse a szervezet fiatalok irányába történő nyitását. VI. Kötelező tájékoztatás és nyilvánosság. VII. Nemzetközi és európaiuniós együttműködés keretében külföldi jó gyakorlatok vizsgálata és azokkal kapcsolatos magyarországi adaptációs javaslatok elkészítése: Akiskereskedelmi ágazatban a munkaerőhiány lehetséges megoldásairól nemzetközi és európai uniós jó gyakorlatok szolgálhatnak iránymutatásként.Ennek keretében javasolt elsődlegesen az Európai Unió azon tagállamaiból jó példák és gyakorlatok összegyűjtése melyek szerkezete megegyezik Magyarország jelentősebb gazdasági és társadalmi mutatóival. Ennek megfelelően a jó gyakorlatok vizsgálata elsősorban a környező európai unióstagállamok közül kerülhetnek ki a legnagyobb valószínűséggel vagyis, a V4 országok.
A kiadvány azonban vizsgál minden lehetséges nemzetközikapcsolódást, és a legjobb példák adaptálására javaslatokat fog megfogalmazni. VIII. A projektben résztvevő szociális partnerek kapacitásfejlesztése:VIII. 1. A KDFSZ tisztségviselőinek, munkavállalóinak képzése: Munkaidő kedvezménnyel rendelkező, vagy szabadsággal rendelkező szakszervezetitisztségviselők 2 fő részére konfliktuskezelést segítő képzésen való részvétel. VIII. 2. Felsőoktatási intézményekkel, kutatóintézetekkel valóegyüttműködés: Szakmai anyagok, és módszertani fejlesztések szakmai minőségét és tudományos alátámasztottságát, valamint érték arányánakalátámasztását, szakmai lektor bevonásával kívánja biztosítani a projekt. Ennek érdekében a feladat ellátását felsőoktatási intézmények relevánsintézményeivel és/vagy kutatóintézetek bevonásával kívánja biztosítani. A feladat ellátásra a Miskolci Egyetemet tervezi bevonni a konzorcium. VIII. 3. Aprojektben résztvevő szociális partnerek közös kezdeményezése, az ágazatban érintett érdekvédelmi szervezetek részére közös workshop létrehozása:A munkaerőhiány kezelése érdekében, fontos, hogy a munkaadói és munkavállalói érdekek egymással összeegyeztethető közös platformon kerüljenekegyeztetésre.
Ennek leghatékonyabb biztosítása egy olyan közös workshop, mely a munkaadói és munkavállalói igények közelítésével, olyan közösirányelveket határozhat meg melyek az álláspontok közelítésével, vonzóbbá tehetik az ágazatot a munkavállaóknak, ezáltal csökkentve a munkaerőhiányt.A workshop egy szervezetek közötti rendszerszintű együttműködés megalapozást is elősegíti. VIII. 4. A projektben résztvevő, munkaadói ésmunkavállalói szervezetek közötti rendszerszerű együttműködés kialakítása: A rendszerszintű együttműködést a közös problémák megoldásánakkeresése alapozza meg. A közös problémák feltárását a közös kezdeményezés keretében megvalósuló workshop alapozta meg.
A munkaerőhiányegyrészt a kilépők magas száma és a belépők hiánya együttesen jellemzi. A munkaerőhiány csökkentésnek elsődleges módja, ha az ágazatban márbenn lévő munkavállaók kilépésének csökkentésre kerül a fókusz, mivel így a munkatapasztalat és a képzettség nagyobb mértékben van jelen, mint azúj munkaerő toborzása során. Ebből ered, hogy fel kell tárni és meg kell oldani azokat a problémákat, amelyek a munkavállók kilépését csökkenthetik.Ennek alapja a munkavállalói és munkaadói érdekképviseletek rendszeres egyeztetése. A pályázók vállalják, a fentiek alapján, hogy rendszerszintűegyüttműködést hoznak létre a projekt keretében. Ennek keretében érdekképviseleti platformot hoznak létre és a projekt keretében működtetik.
Aplatformműködtetésben a szakmai megvalósítók és a gyakornok is részt vesz. IX. Képviseleti erő növeléséhez kapcsolódó tevékenységek: IX.1. Akollektív szerződések megkötésének támogatása és a kiterjesztés intézményrendszere alkalmazásának elősegítése, jogi, szakmai támogatása: Akollektív szerződések megkötésének támogatása érdekében felhasználva a VIII. 3 és VIII. 4. pontban létrehozott tevékenységeket, a létrehozottplatformokon leegyeztetett javaslatokkal, megtörténhet a munkáltató közvetlen megkeresése, melynek keretében javaslattétel történik a kollektívszerződések előkészítésére. IX. 2. A hatékony konzultációhoz szükséges munkaügyi témájú elemzések, adatgyűjtés (adatfelvétel) és feldolgozások,felmérések készítése: A sikeres egyeztetések meghatározó eleme, hogy mind a munkaadói, mind a munkavállalói fél rendelkezzen olyan közösálláspontot biztosító adatokkal, elemzésekkel, melyek a megállapodást meg tudják alapozni. Ennek érdekében a projektet megvalósító érdekképviseletiszervezeti tagságon túl az ágazatban foglalkoztatott munkavállalók helyzetének felmérése elkerülhetetlen, annak megismerése érdekében, hogy melyfolyamatok vezetnek a projekt keretében kezelni kívánt probléma a munkaerő-hiány kialakulásnak folyamatihoz.
A fent bemutatott felmérésekbiztosítása érdekében, statisztikai és kérdőíves vizsgálat keretében célzott adatlekérdezések és adatelemzések, elemzések valósulnak meg, melyekfeltárják az ágazatban foglalkoztatottak fontosabb munkaügyi problémáit. X. Projekt lebonyolításával összefüggő tevékenységek: X. 1. közbeszerzésselkapcsolatos tevékenységek, beleértve a közbeszerzési terv elkészítését is. Közbeszerzési tanácsadás díja. A közbeszerzési kötelezettségeknek valómegfelelés, a hatályos jogszabályok betartása érdekében előzetesen közbeszerzési szakértővel egyeztet a konzorciumvezetője.
Ennek nyománbiztosítottá válik a pályázók szaktanácsadói tájékoztatása közbeszerzési kérdésekben, illetve így biztosított az ütemezett és esetlegesen felmerülőközbeszerzések szabályos lefolytatása is a jogi környezet változása esetén. X. 2. Projekt menedzsmentjével kapcsolatos a projektmenedzsmentifeladatok ellátását támogató munkatársak (projektmenedzser, pénzügyi menedzser) alkalmazása: A projektmenedzsmentben 1 fő projektmenedzser és1 fő pénzügyi menedzser megbízása került tervezésre. X.3. A projekt megvalósításával összefüggő általános tevékenységek, adminisztrációs, projektvégrehajtást támogató tevékenységek: Bankszámlanyitás költsége, a projekt megvalósításához elkülönített bankszámla nyitása, rendes haviadminisztratív (kezelési) költség és tranzakciós költség, Könyvelés és bérszámfejtés projektarányos mértékben.
A tervezett tevékenységekhozzájárulnak a kollektív szerződések lefedettségének növeléséhez. A projektben foglalt szakmai tartalom összhangban van a hazai stratégiákkal,szakmai iránymutatásokkal, mert kutatások és vizsgálatok révén próbálunk olyan munkaerő-piaci megoldást találni, ami hatékony a strukturálismunkanélküliség felszámolására, a mobilitás fejlesztésére, a konvergencia régiókba, és a kompetenciafejlesztés, valamint a life long learning szemléletegyre nagyobb körben történő megismertetése. Mindezt annak az érdekében, hogy a kiskereskedelmi ágazatban a munkaerő-hiány kezelésére többalternatívát is lehetőségük legyen a foglalkoztatóknak az eszköztárukba integrálni.
A támogatási kérelemben megjelölt tevékenységek által elért hatás acélcsoportnál szélesebb társadalmi körben jelentkezik. A megvalósítandószakmai feladatok ellátására a konzorcium humán és szervezeti kapacitásaimegfelelnek, részletesen a megvalósíthatósági tanulmányban kerül bemutatásra, beleértve a feladatmegosztásra.