A magyar munkavállalók többsége nincs megfelelően megfizetve, pedig a nettó átlagbér 15-20 százalékos növelése makroszinten sem a versenyképességet, sem a vállalatok profitabilitást nem veszélyeztetné – mondta el Török Zoltán, a Raiffeisen vezető elemzője a Napi.hu-nak. A szakértő arról is beszélt, hogy jellemzően az autóipari beszállítóknál és a logisztikai ágazatban maradnak el beruházások a munkaerőhiány égető problémája miatt.
Török Zoltán is úgy látja, hogy már minden képesítést követelő pozícióban munkaerőhiány látható.
A tapasztalok szerint az alkalmas munkaerő hiánya miatt jellemzően egyes autóipari beszállítóknál és – a 20-22 ezres sofőrhiánnyal küzdő – logisztikai ágazatnál maradtak el fejlesztések, miközben potenciáljuk jelentős lenne – részletezte a Napi.hu-nak az elemző.
Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Szövetség főtitkára a külföldi befektetőkről szólva elmondta: a Jaguar Land Rover például – több tucat egyéb feltétel megfontolása mellett – a munkaerő nehéz elérhetősége miatt is vetette el az ötletet, hogy hazánkba telepítse új üzemét. Az ikonikus cég mellett pedig több más külföldi járműipari vállalat szintén jegelte már zöldmezős beruházási terveit a magyarországi szakemberhiány miatt.
Pozitívum, hogy a már ittlévő gyártók többsége továbbra is fejleszt. Ilyen például az Apollo Tyres, amely idén indította 146 milliárdos projektjét a gyöngyöshalászi gumigyár létrehozására.
A hírportál emlékeztet: az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség – melynek hat tagja a MOL, az Audi, a Continental, az Ericsson, a LEGO és a National Instruments – nemrég arra hívta fel a figyelmet, hogy a tagvállalatok termelése a legalsó becslések szerint is legalább 50 milliárd forinttal emelkedhetne, ha a mérnöki pozíciókra azonnal megtalálnák az alkalmas szakembereket.
Török Zoltán a Napinak arról is beszélt, hogy a magyar munkaerő alulfizetettségén lehetne még javítani.
A nettó átlagbér 15-20 százalékos növelése makroszinten sem a versenyképességet, sem a vállalatok profitabilitást nem veszélyeztetné – véli Török Zoltán.
Hozzátette ugyanakkor, hogy az elvándorlás lefékezésére ennyi azonban kevés lenne. Török szerint átlagosan 40-50 százalék körüli fizetésemelésekkel már sokakat maradásra lehet bírni. A gond csak az, hogy ez a lépés már csapást mérne a vállalatok nyereségességére.
forrás: portfolio.hu