Megközelítheti az ötvenmilliárd forintot az az összeg, amellyel nőni fog a családok fogyasztása a karácsonyi bevásárlási szezonban az előző évihez képest – tudta meg a Magyar Idők.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség az eddigi idei forgalom alapján úgy számol, hogy decemberben legalább 90-95 milliárd forinttal költünk többet élelmiszerekre és 85-90 milliárddal többet ajándékokra, mint egy átlagos hónapban. Az elkölthető jövedelmek jelentős gyarapodása miatt nagyon erős karácsonyt várnak a kiskereskedelemben, amikor legalább 5-6 százalékkal nő az áruforgalom.
– Az idei növekedési mutatók alapján számolva várhatóan legalább 45 milliárd forinttal nő a decemberi bevásárlási szezonban a hazai kiskereskedelem forgalma. Nagyon erős fogyasztásra számítunk karácsonykor – jelentette ki a Magyar Időknek az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Vámos György részletezte, hogy tavaly decemberben 450 milliárdos forgalmat produkáltak az élelmiszerboltok, ami az átlagosan három százalék körüli éves növekedéssel számolva 13-15 milliárd forinttal lesz magasabb idén decemberben. A tartós fogyasztási eszközök – iparcikkek, műszaki eszközök, bútorok, egyéb használati tárgyak – gyorsabban, 6-7 százalékos ütemben bővülő piacán 2015 decemberében 393 milliárd forint értékű áru kelt el, ez az összeg idén év végén megközelítheti a 420 milliárd forintot.
– A tartósan öt százalék feletti éves kiskereskedelmi növekedés alapján csak decemberben hat százalék körül alakulhat a fogyasztás növekedése az előző év végéhez képest. Számításaink szerint az ünnepek kapcsán 90-95 milliárd forinttal költünk majd többet élelmiszerekre október-novemberhez képest, míg az ajándékokra 85-90 milliárd forinttal juthat több pénzük a családoknak. Ezen belül is a ruházati termékek, a kisebb iparcikkek, kozmetikumok, könyvek, játékok, műszaki termékek eladása nőhet számottevően – jelezte Vámos György, hozzátéve, hogy az internetes értékesítés robbanásszerű növekedése miatt a webáruházak ezen felül további milliárdokkal növelhetik a kereskedelem bevételeit.
A főtitkár vázolta: a hazai áruházak forgalombővülése éves szinten már 2014-ben, illetve tavaly is meghaladta az öt százalékot, és ez a növekedési ütem 2016-ban is érvényesülni fog.
– Ez azt mutatja, hogy tartós növekedési pályán van a belső fogyasztást tükröző kiskereskedelem, amit támogat, hogy a háztartások rendelkezésre álló jövedelme ennél is nagyobb mértékben, több mint hét százalékkal gyarapodott. Karácsony előtt a korábban elhalasztott vásárlások is megjelennek, a gazdagabb vásárlói kosarat az alacsony infláció, illetve a személyijövedelemadó-csökkentés is segíti – fogalmazott Vámos György.
Lapunk megkereste a nagyobb piaci szereplőket a karácsonyi bevásárlási szezonnal kapcsolatban. A Magyar Időknek nyilatkozó áruházláncok egyaránt erős decemberi forgalomra készülnek, várakozásaik szerint a boltjaikban eladott áruk mennyisége meghaladja majd a tavalyit.
– Kiemelten fontos időszak számunkra a december, termékkínálatunkat már hónapokkal ezelőtt úgy terveztük meg, hogy vásárlóink időben megtalálják az ünnepi előkészületekhez, sütés-főzéshez és az ajándékozáshoz szükséges termékeket, alapanyagokat – közölte az Aldi diszkontlánc. Jelezték: idén a tavalyinál is nagyobb választékban kínálják a karácsonyi édességeket, amelyek közül a sütemények kerülnek ki legkorábban az áruház polcaira, mivel tapasztalataik szerint ezekből gyakran már kora ősszel megkezdik a beszerzést a vásárlók. A hagyományos édességekből – szaloncukor, bonbon, csokoládé – leginkább az ünnepeket megelőző pár hétben nő a kereslet az Aldinál. Az alkoholos termékek (pezsgő, bor, sör, szeszes italok) iránt ugyancsak megugrik az igény az élelmiszerdiszkontokban karácsony környékén, akárcsak a sajtok, illetve az érlelt és főtt sonkakülönlegességek iránt.
– Évek óta tapasztaljuk, hogy sokan az utolsó napokig halasztják a vásárlásokat, tehát általában a december, ezen belül pedig az ünnepet megelőző egy-két hét a vásárlási csúcsidőszak. Mindenképpen forgalomnövekedésre számítunk novemberben és decemberben is, valamennyi élelmiszer és nem élelmiszer termékkategória tekintetében – közölte lapunkkal a Spar üzletlánc.
A hálózat boltjaiban már november elején megjelennek a karácsonyi cikkek, amelyek választékát a korábbi években tapasztalt értékesítési adatok alapján alakítják. A Sparnál ilyenkor húzótermékek az édességek, ezen belül kiemelten a szaloncukor, illetve az ajándékcsomagolású kozmetikai termékek, a sütéssel és az asztalterítéssel kapcsolatos áruféleségek, valamint a játékok. Emellett nagy népszerűségnek örvendenek advent időszakában a háztartási kisgépek, technikai eszközök is – jelezte a vállalat.
A karácsonyi értékesítésben az Auchannál is egyértelműen előrelépésre számítanak a tavalyihoz képest, aminek fő mozgatója a szezonális termékválasztékuk bővítése lesz. A 19 magyarországi egységben október végén, november első napjaiban kerülnek ki a karácsonyi termékek a polcokra, számos újdonsággal a műszaki termékek, a karácsonyi dekoráció, a játékok, valamint a prémium élelmiszerek területén. – Két számjegyű növekedést várunk az iparcikkek eladásában, de a karácsonyi édességek, a borok és más szeszes italok, valamint az illatszerek forgalmában is bővüléssel számolunk – közölte az Auchan.
forrás: magyaridok.hu